Trening koordynacyjny

 

 

 

Drybling - trening koordynacji

Treningiem koordynacyjnym nazywamy stosowanie specjalnych ćwiczeń których celem będzie nauka automatyzacji, szybkości i precyzji wykonania złożonych czynności ruchowych, przestawiania się z jednych form ruchu na inne oraz rozwiązywania nowych pojawiających się nieoczekiwanie sytuacji. Koordynacja ruchowa jako zdolność polega również na umiejętności odczuwania wykonywanego ruchu, jego kontroli co umożliwia szybkie eliminowanie popełnianych błędów. Trening koordynacji jest niezwykle ważny w każdym sporcie w którym technika wykonania ruchu wpływa na ostateczny wynik lub pomaga osiągnąć lepsze rezultaty. Wysoki poziom koordynacji przekłada się bowiem na jakość i szybkość opanowywania techniki ruchów oraz kształtowanie tak ważnych nawyków ruchowych. Poprawne nawyki ruchowe zapewniają automatyzm ruchów nawet w zmieniających się warunkach. Koordynacja jest ściśle związana ze zwinnością, zręcznością czy szybkością wykonywania czynności ruchowych. Jakie zatem dokładnie korzyści daje nam trening koordynacyjny?

 

 

Korzyści treningu koordynacyjnego:

 

 

  • skraca czas reakcji na bodziec zewnętrzny

  • poprawia zwinność, szybkość, zręczność, 

  • przyspiesza naukę techniki nowych czynności ruchowych,

  • umożliwia skuteczną naukę skomplikowanych i złożonych aktów ruchowych

  • zapewnia automatyzacje ruchów,

  • wpływa pozytywnie na poczucie równowagi ciała, płynność ruchów,

  • poprawia rytmizację ruchów,

  • poprawia orientacje czasowo - przestrzenną,

 

 

Od czego zależy koordynacja ruchowa ?

 

 

Koordynacja jako zdolność ruchowa zależy przede wszystkim od poziomu rozwoju układu nerwowego. Składa się na to m.in. inerwacją -poziom unerwienia naszych mięśni. Im jest on większy tym więcej impulsów nerwowych może docierać do naszych mięśni co przekłada się na większą zdolność koordynacji. Kolejnym ważną składową wpływającą na naszą koordynację jest pobudliwość naszych mięśni. Im pobudliwość jest większa tym mniejszego sygnału potrzebuje mięsień do wykonania skurczu. Labilność natomiast określa szybkość reakcji mięśniowej ( ilość skurczów na jednostkę czasu). Im jest ona większa tym szybciej jesteśmy w stanie wykonać ruch. Nie bez znaczenia jest równie propriocepcja odpowiedzialna za tzw. czucie mięśni, odczuwanie położenia części ciała w przestrzeni, co umożliwia szybsze i dokładniejsze wykonanie ruchu. Tak więc sprawny układ nerwowy ma kluczowe znaczenie w kształtowaniu koordynacji ruchowej której poziom jesteśmy też w stanie poprawić odpowiednim treningiem.

 

 

Jak powinien wyglądać trening koordynacyjny ? 

 

 

Żonglerka piłką - koordynacja

Trening koordynacyjny jest trudnym rodzajem treningu, niezwykle złożonym w czasie którego powinniśmy rozwijać następujące zdolności: szybkiej reakcji, rytmizacji, równowagi, róźnicowania, orientacji, dostosowania i przestawiania oraz sprzężenia. 

Część wstępna treningu ma na celu podniesienie temperatury ciała, zapoczątkowanie produkcji mazi stawowej i pobudzenie układu nerwowego. Zalecane jest wykonanie stretchingu dynamicznego, oraz prostych aktów ruchowych które w części głównej będą stanowiły bazę do nauki tych bardziej złożonych. Podczas całego treningu przestrzegamy podstawowej zasady przechodzenia z łatwych czynności ruchowych do tych trudniejszych. Trening powinien być urozmaicony, należy często zmieniać ćwiczenia, warunki w których je wykonujemy, czas, liczbę powtórzeń i intensywność wykonywanej pracy. 

 

 

Przykładowe ćwiczenia koordynacyjne :

 

 

  • bieg na ławce gimnastycznej ( przodem, bokiem, tyłem, z obrotem itd..)

  • różne formy żonglerki piłką,

  • naśladowanie określonych czynności ruchowych drugiej osoby w miejscu, biegu

  • różne formy biegu slalomem (przodem, tyłem, bokiem)

  • zmiany kierunku biegu na sygnał,

  • zmiany czynności ruchowych w zależności od warunków,

  • koordynacyjne tory przeszkód,

  • ćwiczenia z drabinkami koordynacyjnymi ( m.in skipy, A, C) bokiem, tyłem, przodem w miejscu i ruchu

 

 

Personalny trening koordynacyjny w Warszawie

 

 

Jak indywidualny trener przeprowadzam dla swoich podopiecznych koordynacyjne treningi personalne na siłowniach, stadionach czy terenach zielonych. Do każdej osoby podchodzę z osobna gdyż poziom wytrenowania bywa różny a koordynacja jest cechą skomplikowaną dlatego tak ważny jest odpowiedni plan treningowy. Istnieje możliwość treningów zarówno indywidualnych jak i w parze czy większej grupie. 

 

Formularz kontaktowy

 

Chcesz żebym Ci pomógł ?

 

Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Trener personalny > Treningi personalne > Trening koordynacyjny

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

Copyright 2017

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem

 

Dietetyk online

 

Dieta online

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń