Czy alkohol tuczy i utrudnia odchudzanie ? 

Alkohol a odchudzanie
10 grudnia 2017
Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Formularz kontaktowy

 

Trener osobisty i dietetyk online - Maciej Kowalski

Chcesz żebym Ci pomógł ?

 

16 grudnia 2018
W dzisiejszym artykule opowiem Wam o NEAT, czyli sposobie, dzięki
02 września 2018
Większość z Was zapewne niejednokrotnie stosowała diety, które przynosiły mniejsze
27 sierpnia 2018
Jak dowodzą liczne ankiety najwięcej osób zaczyna biegać, żeby schudnąć.

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Trener personalny Warszawa - Maciej Kowalski

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Z jednej strony wśród powszechnej opinii pokutuje stwierdzenie iż alkohol tuczy. Jako przykład podaje się chociażby często występujący tzw "piwny brzuch". Osoby stosujące diety odchudzające z reguły rezygnują z alkoholu twierdząc iż skutecznie utrudnia on odchudzanie. Z drugiej jednak strony mało kto uważa iż kilka drinków czy kieliszków wódki może powodować tycie. Jaka jest więc prawda ? Czy faktycznie alkohol tuczy i utrudnia odchudzanie ? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

 

 

Co zawiera w sobie alkohol i czy może tuczyć ?

 

 

Alkoholem nazywamy każdy produkt spożywczy który w swoim składzie zawiera minimum 0,5 % etanolu. Tak więc jak nie trudno się domyślić rodzajów tego typu produktów jest całkiem sporo. Oprócz wspomnianego etanolu składnikami napojów alkoholowych są również : cukier, barwniki, aromaty smakowe. Które zatem składniki alkoholu mogą powodować tycie ? Otóż okazuje się iż najbardziej kaloryczny jest etanol którego 1 g zawiera aż 7 kcal. Dla porównania 1 g cukru to 4 kcal. Tak więc to własnie cukry proste wraz z etanolem będą w głównej mierze decydowały o kaloryczności danego trunku. Każda odchudzająca się osoba wie iż to ujemny bilans kaloryczny powoduje utratę masy ciała , natomiast zbyt wysoka, długo utrzymująca się dawka kalorii powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej i tycie. Dlatego tak ważne jest aby kontrolować ilość dostarczanej do organizmu energii. Ponadto w przypadku alkoholu i zawartego w nim etanolu oraz cukrów prostych sprawa odchudzania komplikuje się jeszcze bardziej. Dlaczego ? Otóż problemem jest sposób metabolizowania etanolu, cukrów prostych oraz jego działanie na nasze zmysły, ośrodki głodu i sytości.

 

 

Alkohol dostarcza pustych kalorii powodując tycie 

 

 

Alkohol a tycie

Jak wspomniałem na początku etanol zawarty w napojach alkoholowych jest niezwykle kaloryczny. Kalorie pochodzące z napojów alkoholowych są tzw. pustymi kaloriami i oprócz energii nie wnoszą do naszego organizmu zbyt wiele witamin czy minerałów. Alkohol metobolizowany jest przez wątrobę w pierwszej kolejności co negatywnie wpływa na funkcję rozkładania i dystrybucji zarówno tłuszczy jak i węglowodanów. Dodatkowo zawarte w tego typu produktach cukry takie jak maltoza, czy sacharoza wpływają niekorzystnie na glikemie podnosząc gwałtownie poziom cukru we krwi. Fakt ten sprzyja nie tylko szybszemu odkładaniu się tkanki tłuszczowej ale i mogą być przyczyną zaburzeń metabolicznych, cukrzycy,chorób układu krążenia, nadciśnienia tętniczego czy miażdżycy. Udowodnione jest iż znaczne spożywanie alkoholu sprzyja powstawaniu otyłości brzusznej w szczególności u mężczyzn  Oczywiście problem ten nie dotyczy osób wypijających sporadycznie kilka kieliszków wina czy mocniejszych trunków tygodniowo a raczej smakoszy piwa którzy spożywają większą jego ilość i to codziennie. Dlatego też o tym jak bardzo alkohol będzie sprzyjał tyciu decyduje jego kaloryczność oraz ilość i częstotliwość wypijanych procentów. Aby rozjaśnić nieco temat poniżej podam kaloryczność wybranych rodzajów alkoholu:

 

Co tuczy bardziej wódka, piwo a może wino ? Sprawdź kalorie:

 

Ile kalorii ma wino w 120 ml ? :

 

  • wino białe słodkie  – 120  kcal,

  • wino białe wytrawne - 75 kcal,

  • czerwone wino słodkie – 150 kcal,

  • czerwone wino wytrawne - 50 kcal,

  • szampan – 90 kcal,

  • białe porto – 150 kcal,

  • czerwone porto – 170 kcal,

 

Ile kalorii ma piwo i cydr w 500 ml ? 

 

  • piwo bezalkoholowe – 150 kcal,

  • cydr – 109–160 kcal,

  • piwo jasne ok 5 % – 150 kcal,

  • mocne piwo ciemne ok 8% – 200 kcal.

  • mocne piwo ciemne pow 20% ekstr - 400 kcal

 

Ile kalorii ma wódka i inne mocne alkohole w 50 ml ?

 

  • whisky – 105 kcal,

  • gin – 105 kcal,

  • brandy – 116 kcal,

  • wódka czysta – 110 kcal,

  • rum – 136 kcal

 

Jak widać powyżej najmniej kalorii ma wytrawne wino a najwięcej słodkie wieloskładnikowe alkohole oraz piwo.

 

 

Alkohol zwiększa apetyt utrudniając odchudzanie 

 

 

Alkohol zwiększa apetyt

Kolejnym niekorzystnym działaniem napojów alkoholowych jest iż wpływ na nasz apetyt. Okazuje się iż spożywając alkohol jesteśmy głodni. Od uczucia głodu do jego zaspokojenia droga jest zazwyczaj bardzo krótka. Tym bardziej w stanie lekkiego upojenia gdy nie kontrolujemy na trzeźwo swoich poczynań. Tak więc nie tylko dostarczamy do organizmu puste kalorie spożywając alkohol lecz również podjadamy w miedzy czasie co skutkuje spożyciem znacznych ilości niepotrzebnej energii. Mówiąc o znacznym spożyciu alkoholu - upojeniu alkoholowym nie można zapomnieć o iiracjonalnych wyborach żywieniowych : wybieraniu fast foodów, słodkich przekąsek. Jednym słowem ciało podczas skoków cukru i jego szybkim obniżeniem we krwi wywołanych alkoholem pragnie jak najszybciej podnieść jego poziom to czego najlepiej nadają się słodycze. O błędnym kole spożywania produktów o wysokim indeksie glikemicznym sprzyjającym odkładaniu tkanki tłuszczowej przeczytasz w artykule jak jeść mniej słodyczy  Rozregulowanie poziomu naszych hormonów oraz zmniejsza kontrola nad sobą spowodowana ograniczeniem świadomości sprzyja pokusom podjadania niezdrowej żywności i to w większych ilościach.

 

 

Kac po alkoholu powoduje ograniczenie aktywności fizycznej

 

 

Kac po alkoholu a tycie

Jeśli przeholujesz z ilością alkoholu na drugi dzień jesteś niewyspany, zmęczony i brak ci energii do działania. Popularnie taki stan organizmu po upojeniu alkoholowym nazywany jest kacem. Mało osób zdaje sobie sprawę iż stan ten jest niezwykle niekorzystny nie tylko dla naszego zdrowia ale i dla naszej sylwetki. Osłabienie i niewyspanie spowodowane jest najczęściej zbyt małą ilością snu. Brak snu odgrywa niezwykle ważna rolę w procesie tycia. Dlaczego ? Otóż przede wszystkim wzrasta nasz apetyt szczególnie na słodycze. Jest to spowodowane rozregulowaniem działania hormonów odpowiedzialnych za uczucie głodu i sytości takich jak leptyna czy grelina. Wzrasta również niebezpiecznie poziom kortyzolu. O tym jak jest to ważny hormon w całym procesie redukcji przeczytasz w artykule : Kortyzol - jaki ma wpływ na odchudzanie ? Wyczerpanie układu nerwowego spowodowane nocna imprezą, niewyspaniem powoduje niechęć i brak energii do aktywności fizycznej. Efekt ? Zamiast wyjść z domu na spacer czy trening zostajemy w łóżku. Ograniczając wysiłek fizyczny przy jednoczesnej zwiększonej podaży kalorii nie tylko utrudniamy proces odchudzania ale co gorsza możemy spowodować tycie. 

 

 

Jak nie tyć po alkoholu ?  

 

 

Aby uniknąć zbyt dużego ryzyka przytycia związanego ze spożywaniem alkoholu powinieneś zastosować kilka rad :

 

  • Wybieraj drinki typu light bez dodatku cukru - słodzone drinki to prawdziwa bomba kaloryczna,

  • Popijaj alkohol wodą z cytryną - ograniczysz ilość kalorii i szybciej wrócisz do formy następnego dnia,

  • Unikaj wysokokalorycznych koktajli i wieloskładnikowych drinków - im więcej składników ma twój drink tym większa szansa że zawiera sporą ilość energii

  • Pij alkohol powoli co spowoduje większą kontrolę nad ilością wypijanego trunku

  • Bądź asertywny - nie ulegaj namowom znajomych, pij w swoim tempie i nie próbuj dorównywać innym,

  • Rozcieńcz swój alkohol - zabierz ze sobą napój typu zero lub wodę z cytryną i zrób własne drinki. Rozcieńczonego alkoholu spożyjesz mniej i wystarczy ci na dłużej,

  • Nie doprowadzaj do upojenia alkoholowego - wiesz już jakie konsekwencje dla twojego ciała niesie ze sobą tzw. kac.

  • Zaplanuj co będziesz jadł zdrowego podczas imprezy - w sytuacji napadu głodu zjesz zdrową żywność zamiast decydować się na śmieciowe jedzenie.

 

Trener personalny online - Maciej Kowalski

Uważasz artykuł za pomocny ? Kliknij Lubię to 

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń

Autor : Maciej Kowalski

 

 

Przeczytaj również :

 

 

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

Copyright 2017

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem

 

Dietetyk online

 

Dieta online