Mini cut - na czym polega i jakie przynosi efekty ?

30 stycznia 2018
Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Formularz kontaktowy

 

Trener osobisty i dietetyk online - Maciej Kowalski

Chcesz żebym Ci pomógł ?

 

02 września 2018
Większość z Was zapewne niejednokrotnie stosowała diety, które przynosiły mniejsze
27 sierpnia 2018
Jak dowodzą liczne ankiety najwięcej osób zaczyna biegać, żeby schudnąć.
15 sierpnia 2018
Niewątpliwie otyłość należy do jednych z największych wyzwań zdrowia publicznego.

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Trener personalny Warszawa - Maciej Kowalski

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Mini cut cieszy się coraz większą popularnością wśród adeptów sportów sylwetkowych, głownie przez zmianę myślenia o okresie budowania masy mięśniowej, jako zwyczajnego zwiększania kilogramów. W dzisiejszych czasach coraz bardziej liczy się jakoś zbudowanego mięśnia, a nie ilość zdobytych kilogramów. Stąd też mini cut zbiera pozytywne opinie, pomagając na bieżąco kontrolować poziom tkanki tłuszczowej w organizmie. Na czym więc polega mini cut i jakie może przynieść efekty podczas budowania masy mięśniowej ? 

 

 

Mini cut - na czym polega ?

 

 

Mini cut - na czym polega

Mini cut - czyli krótkookresowe obniżenie, ścięcie kaloryczności naszej diety. Jest to okres mini redukcji wpleciony w cykl budowania masy mięśniowej. Pisząc cykl masowy mam na myśli dłuższy okres np. 5 -6 miesięcy, podczas którego zachodzą pewne niekorzystne dla naszego organizmu zmiany adaptacyjne. Chodzi głownie o aspekty zdrowotne ale i sylwetkowe. Na ogół mini cut stosuje się u osób z tendencja do zbytniego otłuszczania się ciała, bądź u wszystkich tych którzy pozwolili sobie na zbyt wiele podczas diety masowej, przybierając znaczną ilość tkanki tłuszczowej. Dlatego też głównym celem tego zabiegu jest zmniejszenie masy ciała bez straty ponoszonej w mięśniach, oraz bez obniżenia możliwości treningowych organizmu. Mam tu na myśli poziom siły oraz wytrzymałości mięśniowej. Jak zapewne wiesz zarówno intensywność treningowa - ciężar jaki podnosimy, jak i objętości treningowa są kluczowe w budowaniu masy. Stąd też zalecane jest aby okres mini redukcji trwał jak najkrócej, od 2 do 4 tygodni. Po tym czasie z powrotem wchodzimy na dodatni bilans kaloryczny, zyskując jednak pewne korzyści. Chodzi głownie o odpoczynek układu pokarmowego, polepszenie wrażliwości insulinowej czy chociażby aspekty zdrowotne związane ze zbytnim otłuszczeniem ciała.

 

 

Mini cut - zasady :

 

 

  • deficyt kaloryczny - aby mini cut był skuteczny, należy zastosować odpowiednio ujemny bilans kaloryczny. Oczywiście, ilość obcinanych kalorii jest kwestią indywidualną, niemniej warto aby deficyt był znaczny, rzędu 400 - 500 kcal. Dlaczego ? Otóż nie zapominajmy iż mini cut stosujemy krótki okres czasu, więc ważne aby wycisnąć w tym okrojonym czasie maksimum korzyści takich jak : zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej, wzrost wrażliwości komórek na insulinę, zmniejszenie ilości glikogenu w mięśniach. Dlatego też deficyt kaloryczny powinien być odczuwalny tak aby ciało zaczęło szybko reagować.

  • makroskładniki - chcąc osiągnąć wymienione wcześniej efekty, zmianie, oprócz kaloryczności powinny ulec również proporcje makroskładników w diecie. Zasada jest prosta, stosując mini cut, ograniczamy głównie węglowodany a tłuszcz i białko pozostaje na na takim samym poziomie. Działając w ten sposób, znacznie ograniczmy katabolizm mięśniowy przy jednoczesnym uwrażliwieniu komórek na glukozę oraz zmniejszamy poziom glikogenu w mięśniach. Podobnie działa rotacja węglowodanami czyli carb cycling którą również polecam, zarówno na diecie masowej jak i redukcyjnej.

  • trening - w czasie stosowania mini redukcji twój trening siłowy nie powinien ulegać zmianie. Nie można bowiem dopuścić do spadku siły mięśni jak i objętości treningowej. Aby przyspieszyć metabolizm i wydatkowanie energii warto wprowadzić trening cardio lub interwały. Ważne aby ilość wykonywanej pracy podczas tego typu treningów nie wpłynęła negatywnie na trening siłowy. Stosuj je więc z umiarem.

  • czas trwania - mini cut powinien trwać relatywnie krótko od 2 do 4 tygodni. Po tym czasie wracamy do bazowej ilości kalorii.

 

 

Mini cut - efekty

 

 

mini cut - efekty

  • poprawa wrażliwości insulinowej - długookresowa, zwiększona podaż węglowodanów, skutecznie upośledza wrażliwość komórek na insulinę. Efektem tego niekorzystnego zjawiska, jest gorsze wykorzystywanie cukrów do pracy mięśni szkieletowych. Idąc dalej tym tropem, nadmiar energii nie gromadzi się w mięśniach w postaci glikogenu, a niestety w tkance tłuszczowej. Sensownym wyjściem wydaję się więc okresowe ucinanie ilości kalorii, szczególnie z węglowodanów. Po takim zabiegu wrażliwości komórek na insulinę wrośnie, a nasze mięśnie będą "pękać w szwach" od glikogenu mięśniowego.

  • zmniejszenie retencji wody - podczas okresu masowego ze względu na wysoką podaż kalorii a zwłaszcza węglowodanów, również tych przetworzonych, dochodzi do znacznej retencji wody podskórnej. Psuje to estetykę sylwetki, jednak bardzo łatwo możemy to zmienić. Obcinając podaż węglowodanów w diecie w szybki sposób pozbędziemy się niechcianej wody, a nasze sylwetka z pewnością na tym zyska. 

  • spalanie tkanki tłuszczowej - zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej niestety nie przychodzi tak łatwo, jak pozbywanie się wody podskórnej i potrzeba na ten proces o wiele więcej czasu. Jednak mimo wszystko, po kilku tygodniach poprawnie przeprowadzonego mini cuta, poziom tkanki tłuszczowej ulegnie pewnemu zmniejszeniu. Oczywiście nie jest to celem samym w sobie, gdyż przypomnę iż to na zdobywaniu mięśni zależy nam najbardziej.

  • regeneracja układu pokarmowego - zbyt duża podaż jedzenia powoduje znużenie, niechęć, szczególnie u osób nie obdarzonych zbytnim apetytem. Często pojawiają się dolegliwości związane z układem pokarmowym, niestrawność, problemy z jelitami. W takim przypadku mini cut okaże się niezwykle pomocny. Podczas krótkiego okresu o mniejszej podaży kalorii i węglowodanów organizm będzie miał szanse na regenerację i pozbycie się dolegliwości.

  • wzrost apetytu - wbrew obiegowym opiniom, podczas masy nasz apetyt spada. Ma to związek z duża podażą węglowodanów i wysokim poziomem leptyny. Leptyna odpowiada w naszym ciele za uczucie głodu. Jej poziom rośnie relatywnie do ilości spożywanych kalorii i węglowodanów. Stąd też okresowa mini redukcja spowoduje zmniejszenie ilości omawianej leptyny we krwi, efektem czego będzie wzrost uczucia głodu - lepszy apetyt.

 

 

Czy warto stosować mini cut na masie ?

 

 

Moim zdaniem warto, szczególnie wtedy gdy dotyka nas kryzys związany z brakiem postępów na masie. Zbyt duża ilość pożywienia nie służy bowiem naszej gospodarce hormonalnej, a w dłuższej perspektywie również sylwetce. Stąd też mini cut wydaję się idealnym rozwiązaniem poprawiającym wszystkie parametry organizmu, dzięki czemu z okresu budowania masy możemy wycisnąć jak najwięcej. Tak naprawdę jest to zabieg podobny o rotacji węglowodanowej jednak nieco rozbudowany o pogłębiony deficyt kaloryczny. Jeśli  więc twoim celem jest długookresowa budowa dobrej jakościowo masy mięśniowej to mini cut jest czymś nad czym warto się pochylić. 

 

 

 

 

Trener personalny online - Maciej Kowalski

Uważasz artykuł za pomocny ? Proszę kliknij G + oraz Lubię to  Dziękuje 

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń

Autor : Maciej Kowalski

 

 

Przeczytaj również :

 

 

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

Copyright 2017

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem

 

Dietetyk online

 

Dieta online