Jak sen wpływa na odporność organizmu ?

Jak sen wpływa na odporność
18 stycznia 2018
Trener osobisty i dietetyk online - Maciej Kowalski

 

 

Potrzebujesz indywidualnej

diety ?

 

 

Doświadczony dietetyk ułoży ją specjalnie

dla Ciebie

m

Zamawiam

02 września 2018
Większość z Was zapewne niejednokrotnie stosowała diety, które przynosiły mniejsze
27 sierpnia 2018
Jak dowodzą liczne ankiety najwięcej osób zaczyna biegać, żeby schudnąć.
15 sierpnia 2018
Niewątpliwie otyłość należy do jednych z największych wyzwań zdrowia publicznego.

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Trener personalny Warszawa

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Trener personalny online - Maciej Kowalski

Każdy z nas z pewnością doświadczył w swoim życiu braku snu. Powszechne objawy niewsypania takie jak senność, brak energii i rozkojarzenie definitywnie wskazują na niezwykle ważną rolę jaką pełni sen w funkcjonowaniu naszego organizmu. Co ciekawe sen w głównej mierze wpływa również na odporność organizmu. Jego niedobór skutecznie obniża efektywność działania naszego układu immunologicznego. Dlaczego ? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

 

 

Sen - czym jest ?

 

 

Sen a odporność

Sen – jest naturalnym stanem fizjologicznym organizmu występującym cyklicznie, podczas którego świadomość umysłu w zanika. Bezpośrednią przyczyną snu jest zbytnie zmęczenie ośrodków nerwowych jak również wpływ ośrodków snu, hormonów. Podczas snu powieki są zamknięte, następuje zwężenie źrenic. obniżenie tętna i częstotliwości oddechu. Nocy odpoczynek jest niezwykle ważnym procesem umożliwiającym regenerację układu nerwowego, odnowę wszystkich komórek w naszym ciele, emocjonalne wyciszenie. Bez odpowiedniej dawki snu nasz organizm nie działa efektywnie zarówno od strony fizjologicznej jak i psychicznej. Niewsypani jesteśmy rozdrażnieni, trudniej nam się skupić, gorzej zapamiętujemy a nasz czas reakcji jest opóźniony. Co ciekawe niedostateczna ilość snu wpływa również na nasz apetyt a więc szansa na przybranie kilku kilogramów rośnie. Więcej o tym jak brak snu utrudnia odchudzanie przeczytasz w artykule czy niedobór snu powoduje tycie . Sen składa się z kilku następujących po sobie faz podczas których do głosu dochodzi nasza podświadomość. Występują marzenia senne, mimowolne ruchy gałek ocznych a niekiedy niezależne od nas odruchy ciała. 

 

 Fazy snu :

 

  • faza 0 : stan tuż przed zaśnięciem, charakteryzujący się odprężeniem , wyciszeniem, wyłączeniem myślenia,

  • faza 1:  podczas tego stanu tracimy kontakt z rzeczywistością. następują ważne zmiany w funkcjonowaniu organizmu tj. maleje ciśnienie krwi, spada częstotliwość oddechów oraz zmniejsza się nasz puls. W naszym umyśle pojawiają się hipnagogi - nielogiczne skojarzenia, obrazy.Ten stan trwa od 30s. do 10min. Może być to klasyczna drzemka z której łatwo się wybudzić.

  • faza 2:  stan snu głębokiego. Gałki oczne zaczynają poruszać się mimowolnie, ze stanu tego znacznie trudniej nas wybudzić, 

  • faza 3:  jest fazą przejściową podczas której ciało bardziej się odpręża zapadając w głębszy sen. Mózg zwalnia pracę, Oddech staje się regularny, spada napięcie mięśniowe oraz temperatura naszego ciała. Jeśli ktoś Cię obudzi w tym momencie, pozostaniesz senny i zdezorientowany lecz ,rano możesz tego nie pamiętać.

  • faza 4 : jest to faza snu głebokiego . Podczas niej twoje ciało jest rozluźnione, oddech miarowy i głęboki, temperatura ciała jak i ciśnienie tętnicze spada maksymalnie, organizm regeneruje się .

  • faza REM - jest faza marzeń sennych trwającą około 10 minut. Warto zaznaczyć iż wraz ze wzrostem długości snu faza ta również trwa dłużej. 

 

Wszystkie fazy ciągle następują po sobie tak że w trakcie 8 godzinnego snu występują około 4-5 razy umożliwiając pełną regenerację organizmu. Sen to nie tylko regeneracja układu nerwowego i sprawna praca układu immunologicznego o czym przeczytasz w dalszej części artykułu ale także naprawa uszkodzonych włókien mięśniowych, redukcja stanów zapalnych. Mówiąc krótko nic tak nie leczy naszego ciała jak sen. Stąd też tak ważne jest aby dbać o jego prawidłową ilość. Ile w takim razie powinniśmy spać? Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. O tym bowiem ile czasu potrzebujemy na regenerację naszego organizmu zależy od kilku czynników tj. wieku, płci, trybu życia, stresu, aktywności fizycznej. Za normę dla dorosłych osób przyjmuje się wartość od 7 do 8 godzin niczym nieprzerwanego snu na dobę.

 

 

Niedobór snu a odporność organizmu :

 

 

Zbyt mała ilość skutecznie zaburza nasza odporność. Działanie układu immunologicznego zostaje upośledzone a my narażeni na różnorakie niebezpieczeństwa dla naszego zdrowia. Dlaczego tak się dzieje ? Otóż niedobór snu powoduje:

 

Niedobór snu a odporność

  • zaburzenia w ilości leukocytów, upośledza odpowiedz komórkową limfocytów (komórek odpowiedzialnych za walkę z chorobotwórczymi drobnoustrojami),

  • ograniczenie działania komórek NK - natural killer (odpowiedzialnych za niszczenie wirusów i komórek nowotworowych) oraz czynność limfocytów T i monocytów 

  • wzrost aktywności makrofagów – komórek, których zadaniem jest m.in. stymulacja unaczynienia tkanek, co może być korzystne dla wzrostu nowotworów;

  • wzrost stężenia cytokin prozapalnych – to własnie te substancje odpowiedzialne są za powstawanie stanów zapalnych w naszym organizmie;

  • podwyższenie poziomu kortyzolu – hormonu stresu obniżającego m.in produkcję leukocytów w grasicy ograniczając tym samym mechanizmy obronne naszego ciała. Wysoki poziom kortyzolu ma również negatywny wpływ na odchudzanie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule : kortyzol - jaki ma wpływ na odchudzanie ?

  • obniżenie poziomu melatoniny – wymiata ona dosłownie wolne rodniki z komórek, osłabia procesy nowotworowe, wspomaga funkcjonowanie grasicy. Wraz z wiekiem poziom melatoniny w naszym organizmie obniża się co skutkuje m.in , zaburzeniem procesu snu.

 

Warto wspomnieć iż wyżej wymienione zaburzenia mają zwykle charakter przejściowy. Co to oznacza ? Oznacza to że gdy tylko się wyśpimy miną. Problemem więc nie jest jednorazowa nieprzespana noc a kilka takich przypadków pod rząd. Jak się bowiem okazuje nie możemy wsypać się na zapas jak i nadrobić nieprzespanych godzin. Tak więc gdy przez cały tydzień brakuje ci jednej godziny snu nigdy nie nadrobisz w pełni zaległości śpiąc dłużej w weekend.

 

Sen, w wymiarze 7-8 godzin na dobę, jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, w tym także dla jego układu odpornościowego. Powtarzający się regularnie niedobór snu, powoduje wzrost podatności organizmu na choroby i to zarówno te zakaźne, jak i co gorsza nowotworowe. Tak więc jeśli często chorujesz, łapie cię przeziębienie zadbaj o swój sen. Twój organizm z pewnością ci się odwdzięczy.

 

Trener personalny > Blog > Zdrowie >

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

Copyright 2017

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem

 

Dietetyk online

 

Dieta online

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń