Dieta bananowa - na czym polega i czy warto ? Jadłospis

Dieta bananowa to sposób żywienia, który został stworzony przez Hitoshi Watanabe- japońskiego absolwenta medycyny. Zasady diety bananowej są objęte w trzech wariantach do wyboru- trzydniowym, tygodniowym oraz miesięcznym, do których zostały przypisane konkretne wskazówki dotyczące spożywania posiłków. Zakładanym efektem stosowania diety bananowej jest utrata masy ciała w granicach 3- 7 kg, w zależności od przyjętego wariantu, a także poprawa nastroju i samopoczucia.

 

 

 

Na czym polega dieta bananowa?

 

 

 

Stosowanie diety bananowej polega na przestrzeganiu zasad podanych dla każdego wariantu. W przypadku trzydniowej diety bananowej należy codziennie spożywać 3 sztuki bananów o wadze około 200 g oraz 3 szklanek mleka. Należy także pamiętać, aby spożywać co najmniej 2 l płynów dziennie, najlepiej wody niegazowanej, której zadaniem jest wspomaganie pracy jelit i zapobieganie zaparciom.

 

Siedmiodniowy wariant diety bananowej zakłada spożywanie trzech posiłków dziennie przygotowanych z połowy banana, 3 płaskich łyżek płatków owsianych, jednej łyżeczki miodu naturalnego oraz szklanką jogurtu lub maślanki. Należy także wypijać minimum 1,5 l wody niegazowanej dziennie. Dodatkowo można zjeść jedno jabłko ze skórką pomiędzy posiłkami, aby poprawić pracę układu trawiennego.

 

W przypadku wariantu miesięcznego należy na śniadanie spożywać 1dużą sztukę banana oraz wypijać szklankę wody niegazowanej. Pozostałe posiłki w ciągu dnia mogą być skomponowane według uznania, jednak należy unikać spożywania alkoholu, słonych przekąsek oraz słodyczy. Dodatkowo należy ograniczyć spożywanie nabiału. Warto także pamiętać, aby ostatni posiłek w ciągu dnia spożywać przed godziną 20.

 

Jaka jest wartość energetyczna w poszczególnych wariantach diety bananowej?

 

  • W wariancie trzydniowym diety bananowej wartość energetyczna zaplanowanych posiłków to około 950 kcal

  • W wariancie siedmiodniowym diety bananowej wartość energetyczna dziennego jadłospisu to 1000- 1100 kcal

  • W wariancie miesięcznym wartość kaloryczna zmienia się w zależności od indywidualnie ustalonego jadłospisu, jednak śniadanie złożone z jednej dużej sztuki banana stanowi wartość około 190 kcal

 

 

Wskazówki dotyczące stosowania diety bananowej

 

 

  • W czasie stosowania diety bananowej oraz po jej zakończeniu warto wprowadzić regularną aktywność fizyczną dostosowaną indywidualnie do stanu fizjologicznego oraz samopoczucia, co ma na celu spowodowanie szybszej utraty nadmiernej masy ciała. Należy jednak pamiętać aby podczas stosowania diety zaplanowane ćwiczenia były o średniej lub niskiej intensywności, ze względu na dość niską kaloryczność diety, przez którą wydolność organizmu może być osłabiona.

  • Aby uniknąć efektu jojo po zakończeniu stosowania diety szczególnie trzydniowej i tygodniowej należy stopniowo zwiększać objętość posiłków oraz wprowadzić zasady zdrowego żywienia, polegające głównie na:

    • wypijaniu minimum 1,5 l płynów dziennie (najlepiej wody źródlanej lub mineralnej),

    • spożywaniu 4- 5 posiłków o stałych porach, co 3- 4 godziny,

    • wprowadzeniu minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie (z przewagą warzyw, gdzie jedna porcja to 80- 100 g danego produktu),

    • wybieraniu chudych mięs i ryb (takich jak na przykład drób, królik, dorsz, mintaj, pstrąg),

    • spożywaniu pełnoziarnistych produktów zbożowych (takich jak pieczywo razowe, graham, kasza jaglana, gryczana, pęczak, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, itd.),

    • unikaniu spożywania tłuszczów zwierzęcych (smalcu, łoju oraz tłuszczów zawartych w tłustych mięsach typu wieprzowina, baranina, wołowina), oraz tłuszczów roślinnych utwardzanych, takich jak margaryna twarda,

    • wprowadzeniu spożywania tłuszczów roślinnych, najlepiej na surowo jako dodatek na przykład do sałatki (takich jak olej rzepakowy, słonecznikowy, lniany, z pestek winogron, oliwy z oliwek, itd.),

    • ograniczenie spożycia soli oraz przypraw produkowanych na jej bazie (kostek rosołowych, przyprawy typu warzywko lub maggi),

    • wykluczenie spożycia słodyczy (takich jak ciasta, ciastka, batony, czekolada, lody itp.), słonych przekąsek (takich jak chipsy, paluszki, krakersy, itd.), dań typu fast food (takich jak frytki, zapiekanki, kebab, pizza itp.) oraz alkoholu.

    • dodatkowo należy wybierać odpowiednią obróbkę termiczną (np. gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, pieczenie bez obsmażania, pieczenie w folii, pergaminie, grillowanie).

    • należy także pamiętać aby unikać smażenia na tłuszczu, gdyż spożywanie smażonych produktów może wpływać na powstanie chorób, głównie układu krążenia.

 

 

 

Kto może stosować dietę bananową, a kto nie powinien?

 

 

 

Dietę bananową mogą zastosować osoby, które mają nadmierną masę ciała i chcą zredukować nadwagę, a nie cierpią na choroby przewlekłe oraz nie posiadają znacznych niedoborów składników odżywczych lub mineralnych (np. niedoboru żelaza w postaci anemii)

 

Diety bananowej nie powinny stosować:

 

  • dzieci, kobiety planujące ciążę, będące w ciąży oraz kobiety karmiące piersią, ze względu na konieczność dostarczenia do organizmu odpowiedniej ilości kalorii oraz składników pokarmowych i mineralnych w celu utrzymania zdrowia i zapobiegania powstania niedoborów pokarmowych

  • sportowcy oraz osoby trenujące regularnie, ponieważ ze względu na wysiłek fizyczny kaloryczność diety powinna być zwiększona, dodatkowo posiłki powinny zawierać odpowiednie proporcje białka do węglowodanów i tłuszczów, których dieta bananowa nie jest w stanie zapewnić

  • osoby chore na schorzenia dietozależne, takich jak choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, przebyty zawał mięśnia sercowego), cukrzyca typu 2, osteoporoza, nowotwory (jelita grubego, żołądka, jamy ustnej, płuc, piersi itd.), ponieważ w tych przypadkach dieta powinna być zbilansowana zgodnie z jednostką chorobową, aby wspomóc leczenie

  • także osoby posiadające niedobory pewnych składników, w które dieta bananowa jest uboga (np. żelaza, witaminy D, biotyny)

 

 

 

Dieta bananowa a cukrzyca

 

 

 

Stosowanie diety bananowej u chorych na cukrzycę nie jest wskazane. Rozpoznanie cukrzycy wiąże się z wprowadzeniem diety o niskim indeksie glikemicznym*, co ma na celu jej wyrównanie, czyli nie dopuszczanie do skoków poziomu glukozy we krwi ponad wartości przyjęte jako norma. Wysoki poziom glukozy we krwi może skutkować degeneracją narządu wzroku, nerek, układu nerwowego, krwionośnego, co powoduje zaburzenie funkcji życiowych. Jadłospis w diecie bananowej bazuje na produktach takich jak banany i miód, mające odpowiednio średni i wysoki indeks glikemiczny, dlatego ich spożywanie może być niekorzystne dla zdrowia osób chorych na cukrzycę.

 

*Indeks glikemiczny (IG)- klasyfikuje produkty żywnościowe określając ich wpływ na stężenie glukozy we krwi i czas pojawienia się zmian po ich spożyciu. Im wyższy indeks glikemiczny produktu, tym stężenie glukozy we krwi po jego spożyciu jest wyższe.

Na podstawie indeksu glikemicznego dzielimy produkty na produkty o:

  1. Niskim IG ≤ 55

  2. Średnim IG 56 - 69

  3. Wysokim IG ≥ 70

 

 

 

Czy dieta bananowa jest zdrowa?

 

 

 

Warianty trzydniowy oraz siedmiodniowy diety bananowej zawierają dokładnie zaplanowany jadłospis, który składa się z posiłków bazujących na zdrowych, nieprzetworzonych produktach, które są smaczne, a ich spożywanie może pozytywnie wpływać na zdrowie człowieka. Jednak niska kaloryczność diety (wahająca się w granicach 1000 kcal, będąca wartością niższą nawet niż podstawowa przemiana materii dorosłego człowieka*) może powodować spowolnienie przemiany materii, co może mieć bezpośredni wpływ na powstanie efektu jojo po zakończeniu stosowania diety. Dodatkowo niewielka różnorodność posiłków może doprowadzić do powstania pewnych niedoborów pokarmowych, co jest niekorzystne dla zdrowia. Zatem najlepszym wyborem byłoby zastosowanie wariantu miesięcznego diety bananowej, w którym posiłki można ustalić indywidualnie do potrzeb każdej osoby, które opierałyby się na zdrowych, nieprzetworzonych produktach o wysokiej zawartości minerałów oraz witamin.

 

*Podstawowa przemiana materii- jest to wartość energetyczna zużywana na podstawowe funkcje organizmu, które służą do podtrzymania jego życia, takie jak krążenie krwi, oddychanie, wydalanie, pracę układu nerwowego, utrzymanie stałej temperatury ciała itp.

 

 

Dieta bananowa a kawa- czy można ją pić ?

Zasady stosowania diety bananowej obejmują konieczność wypijania dużych ilości płynów, głównie wody. Spożywanie kawy w tej diecie nie jest zabronione, dlatego w ciągu dnia można ją spożywać. Należy jednak pamiętać aby zachować umiar i wypijać maksymalnie 3 filiżanki dziennie, ponieważ nadmierne picie kawy powoduje hamowanie wchłaniania na przykład magnezu i żelaza, które są ważnymi składnikami przyczyniającymi się do utrzymania zdrowia człowieka. Ważne jest także aby unikać picia kawy na czczo, ponieważ czynność ta powoduje zwiększenie uczucia głodu, co może skutkować odstępstwem od przestrzegania zasad diety i podjadaniem między posiłkami. Dodatkowo warto wiedzieć, że woda jest najlepszym źródłem nawodnienia, dlatego warto traktować ją jako główne źródło płynów wypijanych w ciągu dnia.

 


 

Zalety i wady diety bananowej

 

 

 

Zalety:

 

  • Utrata masy ciała w krótkim czasie- w przypadku diety trzydniowej- nawet do 3 kg, po tygodniowym stosowaniu diety- około 5 kg, a po miesięcznym stosowaniu diety możliwa jest utrata około 7 kg.

  • Dostarczanie dużej ilości składników mineralnych i witamin, takich jak: magnez, potas, beta- karoten, niektóre witaminy z grupy B, witamina C oraz witamina E, które wspomagają działanie układu nerwowego, co może wpływać na poprawę samopoczucia i nastroju

  • Stosowanie diety bananowej może nauczyć spożywania mniejszych porcji posiłków, co może wspomóc proces odchudzania także po zakończeniu jej stosowania

  • Produkty ujęte w diecie są zdrowe i smaczne, dlatego jej stosowanie nie wymaga zmuszania się do spożywania posiłków

  • Brak konieczności poświęcania dużej ilości czasu na przygotowywanie posiłków

  • Brak skomplikowanych zaleceń dietetycznych, które utrudniałyby zastosowanie tej diety

  • Brak soli w jadłospisie powoduje, że w organizmie nie zatrzymuje się woda

  • W wariancie miesięcznym występują niewielkie ograniczenia co do wyboru produktów, co zwiększa chęć zastosowania tej diety

 

Skutki uboczne oraz wady diety bananowej

 

  • Możliwość odczuwania głodu podczas stosowania tej diety, szczególnie w przypadku wariantu trzydniowego oraz tygodniowego, ze względu na niską wartość energetyczną posiłków w jadłospisie zaplanowanym na cały dzień (około 1000 kcal/ dzień)

  • Duże prawdopodobieństwo powstania efektu jojo, ponieważ niska kaloryczność diety (poniżej wartości podstawowej przemiany materii) w wariancie trzydniowym oraz siedmiodniowym powoduje osłabienie działania metabolizmu. Dodatkowo efekt jojo może być związany ze zwiększeniem kaloryczności posiłków zaraz po zakończeniu stosowania diety bananowej

  • Uczucie głodu może także nasilać uczucie drażliwości, osłabienie, zawroty głowy oraz ogólne pogorszenie samopoczucia

  • Występuje duże prawdopodobieństwo powstania niedoborów składników pokarmowych oraz uczucie osłabienia spowodowanego niską kalorycznością oraz nieprawidłowym zbilansowaniem diety pod względem makro- i mikroskładników, głównie w wariancie trzydniowym i siedmiodniowym

  • Dieta opiera się na produktach z wysokim indeksie glikemicznym, zawierających węglowodany proste, które szybko się trawią, co zaspakaja odczucie głodu, lecz także szybko nasila jego uczucie i chęć zjedzenia kolejnego posiłku

  • Posiłki są monotonne, szczególnie w wariancie trzydniowym oraz siedmiodniowym, co może zniechęcać do zastosowania tej diety

  • Występuje możliwość powstania zaparć w przypadku jeśli ilość wypijanych płynów będzie mniejsza niż zalecana

  • Stosowanie tej diety możliwe jest tylko przez osoby dorosłe oraz zdrowe, ponieważ ewentualne skutki uboczne stosowania diety nie wyrządzą dużych szkód w organizmie

 


 

Jadłospis- wariant trzydniowy (dzień 1, 2 i 3)

 

 

 

Śniadanie: 1 duży banan oraz szklanka mleka

Obiad: 1 duży banan oraz szklanka mleka

Kolacja: 1 duży banan oraz szklanka mleka

Dodatkowo: woda niegazowana pomiędzy posiłkami

 

Jadłospis- wariant tygodniowy

 

Śniadanie: jogurt/ maślanka z bananem, miodem i płatkami owsianymi

Przekąska: 1 jabłko ze skórką

Obiad: jogurt/ maślanka z bananem, miodem i płatkami owsianymi

Kolacja: jogurt/ maślanka z bananem, miodem i płatkami owsianymi

Dodatkowo: woda niegazowana pomiędzy posiłkami

 

Przykładowy jadłospis jednodniowy- wariant miesięczny

 

Śniadanie: 1 duży banan, szklanka wody niegazowanej

II śniadanie: mix sałat z awokado, papryką i mozzarellą z dressingiem na bazie oliwy z oliwek i musztardy

Obiad: dorsz pieczony w ziołach, kasza jaglana, surówka z pora, marchwi i jabłka

Kolacja: pieczywo pełnoziarniste z chudą wędliną drobiową, jajkiem, liściem sałaty, pomidorem i rzodkiewką

Dodatkowo: woda niegazowana pomiędzy posiłkami

 

Podsumowanie

 

  • Przed zastosowaniem diety bananowej warto poradzić się lekarza czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań zdrowotnych.

  • Należy także wybrać wariant diety, który będzie najbardziej odpowiedni.

  • Warto również rozważyć, czy stosowanie diety bananowej nie spowoduje silnego uczucia głodu, który będzie wpływał na chęć odstępstwa od diety, oraz czy inne skutki uboczne diety nie będą powodowały zniechęcenia

  • Nie należy przedłużać stosowania diety bananowej ponad zaplanowaną ilość dni, ponieważ wariant trzydniowy oraz siedmiodniowy naraża organizm na spowolnienie przemiany materii oraz powstanie niedoborów wielu składników

  • Należy mieć na uwadze, że po zakończeniu stosowania diety bananowej należy powoli i stopniowo zwiększać kaloryczność posiłków, aby nie dopuścić do powstania efektu jojo. Najlepiej kwestię diety i odchudzania rozważyć z dietetykiem, który pomoże dobrać odpowiednią kaloryczność diety oraz zaplanuje posiłki zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem oraz zasadami zdrowego żywienia

  • Warto także wprowadzić regularną aktywność fizyczną, aby polepszyć samopoczucie i szybko utracić zbędne kilogramy

 

 

Bibliografia:

 

 

  1. Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka- żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

  2. Hozyasz K. K.: Banana in nutrition of pediatric patients. Pediatria Polska, 2009; 84(3)

  3. Singh B., Singh JP., Kaur A., Singh N.: Bioactive compounds in banana and their associated health benefits. Food Chemistry; 2016; 1: 1- 11

 

 

 

Dieta ryżowa zasady jadłospis i wpływ na odchudzanie
27 marca 2019
Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Formularz kontaktowy

 

Chcesz żebym Ci pomógł ?

 

27 marca 2019
Dieta bananowa to sposób żywienia, który został stworzony przez Hitoshi
07 marca 2019
Spis treści Czym jest dieta Montignaca i kto powinien ją
04 marca 2019
Anemia czyli niedokrwistość może dotyczyć nie tylko niedoboru żelaza ale

Uważasz artykuł za pomocny ? Kliknij Lubię to  Dziękuje 

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń

Autor : Maciej Kowalski

 

 

Przeczytaj również :

 

 

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem 

                        

Dietetyk online                                                      

Dieta online

Kontakt

 

Tel; 661 499 583

email : maciejkowalskitrener@gmail.com

adres ; Aleje Jerozolimskie 123

02-017 Warszawa

siłownie: Mc fit i City Fit