Dieta w CHOROBIE HASHIMOTO. Jak schudnąć ? 

 

Co raz więcej mówi się o tym iż choroby tarczycy w tym choroba Hashimoto stanowią plagę XXI wieku. Często za nasz wygląd i samopoczucie obwiniamy przede wszystkim chorobę. Czy jednak za tycie i problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów odpowiedzialny jest wyłącznie ten niewielki, ale jakże ważny gruczoł – tarczyca? Jeśli chcesz dowiedzieć czym jest choroba Hashimoto, jakie są jej przyczyny, objawy oraz co jeść by wspomóc pracę swojej tarczycy i skutecznie schudnąć przeczytaj poniższy artykuł.

 

 

Choroba Hashimoto - czym jest ?

 

 

Choroba Hashimoto to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, co oznacza iż w jej przebiegu układ odpornościowy atakuje własną tarczycę, którą traktuje jak intruza. Doprowadza to do stanu zapalnego oraz często do sytuacji, w której gruczoł tarczowy nie może wytworzyć odpowiedniej ilości hormonów i w konsekwencji pojawia się niedoczynność tarczycy, nierzadko poprzedzona jej nadczynnością. Schorzenie to jest bardziej powszechne u kobiet niż u mężczyzn. Panie chorują nawet 10 – 20 krotnie częściej, co wskazuje na znaczenie żeńskich hormonów (estrogenów) w powstawaniu tego zaburzenia. Dodatkowo szczyt zachorowań zauważa się w okresie dojrzewania, menopauzy oraz w czasie ciąży.

 

Przyczyny Hashimoto

 

Przyczyny tego schorzenia nie są do końca poznane. Do rozwoju choroby Hashimoto konieczne jest jednak współwystępowanie kilku czynników. Wśród nich wyróżnia się:

 

  • predyspozycje genetyczne,

  • czynniki środowiskowe (np. palenie papierosów, stres, infekcje bakteryjne i wirusowe, leczenie jodem radioaktywnym, promieniowanie zewnętrzne), które stanowią czynniki wyzwalające chorobę,

  • zespół nieszczelnego jelita.

 

 

Choroba Hashimoto - objawy

 

 

Rozwój choroby Hashimoto jest powolny i początkowo bez- bądź skąpoobjawowy. Chorym dokuczają naprzemiennie symptomy nadczynności oraz niedoczynności tarczycy, a niekiedy objawy obu tych schorzeń występują jednocześnie.

 

W przebiegu nadczynności tarczycy (zwykle w początkowej fazie choroby) możesz zaobserwować takie objawy jak:

 

  • rozdrażnienie,

  • irytacja,

  • niepokój,

  • kołatanie serca,

  • wytrzeszcz oczu,

  • nietolerancja ciepła,

  • zwiększony apetyt,

  • wypadanie włosów,

  • zaburzenia miesiączkowania.

 

W niedoczynności tarczycy pojawić się mogą:

 

  • depresja,

  • apatia,

  • chwiejność emocjonalna,

  • problemy z pamięcią,

  • wrażliwość na zimno,

  • nieregularne miesiączki,

  • senność, zmęczenie

  • wypadanie włosów,

  • sucha skóra,

  • skurcze i sztywność mięśni,

  • bóle stawów,

  • spowolniony metabolizm, zaparcia i przyrost masy ciała.

 

U wielu chorych zauważa się również inne dodatkowe objawy np. chorobę refluksową przełyku, wzdęcia, zespół jelita drażliwego, wysypki, niedobory i nietolerancje pokarmowe, a nawet choroby dziąseł.

 

 

Choroba Hashimoto - jakie badania wykonać ?

 

 

Chorobę Hashimoto rozpoznaje się biorąc pod uwagę badania krwi, USG oraz biopsję tarczycy.

 

Badania krwi:

 

  • TSH (hormon stymulujący tarczycę) – w przypadku choroby Hashimoto może być zarówno podwyższony jak i zbyt niski w zależności od tego czy doszło do niedoczynności czy nadczynności tarczycy.

  • Przeciwciała aTPO oraz aTG – u wielu chorych stężenie jednego lub obu przeciwciał będzie znacznie podwyższone.

 

USG tarczycy:

 

  • U dużego odsetka osób z chorobą Hashimoto stwierdza się hipoechogeniczny miąższ w USG.

 

Pamiętaj jednak by nigdy nie stawiać diagnozy samemu. Jeżeli niepokoją cię jakieś objawy udaj się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje cię na odpowiednie badania lub do specjalisty w tej dziedzinie (w przypadku chorób tarczycy jest to endokrynolog), a ten zaleci właściwą diagnostykę i w razie potrzeby wdroży odpowiednie leczenie.

 

Leczenie Hashimoto 

 

O sposobie leczenia decyduje lekarz. Jest on uzależniony od występujących objawów (niedoczynność lub nadczynność tarczycy) i ma na celu wyrównanie stężenia hormonów tarczycy. W przypadku niedoczynności tego gruczołu najczęściej stosuję się lewotyroksynę (syntetyczny analog hormonu tarczycy).

 

Hashimoto a inne choroby

 

Choroba Hashimoto należy do chorób autoimmunologicznych, a te lubią „chodzić parami”, dlatego u osób z tym schorzeniem wzrasta ryzyko m.in.: cukrzycy typu I, celiakii, łuszczycy, bielactwa, tocznia rumieniowatego układowego, reumatoidalnego zapalenia stawów czy anemii złośliwej. Występowanie Hashimoto nie jest jednak równoznaczne z pojawieniem się któregoś z tych zaburzeń. U cierpiących na Hashimoto częściej obserwuje się również cukrzycę typu 2, zaburzenia lipidowe (wysoki poziom trójglicerydów, cholesterolu LDL i cholesterolu całkowitego), nadciśnienie tętnicze oraz podwyższone stężenie homocysteiny i białka C-reaktywnego w porównaniu ze zdrową populacją.

 

 

Hashimoto a masa ciała i tycie - jak schudnąć ?

 

 

Hashimoto a masa ciała i tycie

U osób dotkniętych chorobą Hashimoto obserwuje się wyższe BMI (wskaźnik masy ciała – body mass index) i obwód w pasie w porównaniu z osobami zdrowymi. Przyczyną tego może być spowolniony metabolizm u chorych z niedoczynnością tarczycy, który prowadzi do wzrostu masy ciała i trudności z jej obniżeniem. Co więcej z przeprowadzonych badań wynika iż u osób z otyłością obserwuje się wyższy poziom TSH, a jego wysokie stężenie zwiększa zagrożenie przyrostu masy ciała co wskazuje na wzajemne relacje pomiędzy tymi zaburzeniami.

Jednak nie tylko „chora tarczyca” jest winna zbyt wysokiemu BMI. Zaobserwowano bowiem, że jadłospisy chorych na Hashimoto nie są odpowiednio zbilansowane. Posiłki są nieregularne, dominują w nich słodycze i cukry proste, a wielu chorym brakuje również wystarczającej ilości wysiłku fizycznego. Natomiast wyniki wielu badań i obserwacji są bardzo optymistyczne. Pokazują bowiem, że odpowiednio zbilansowana dieta redukcyjna u chorych na Hashimoto prowadzi do zgodnego z zalecanym tempa ubytku masy ciała.

Jeśli zatem występuje u Ciebie nadwaga bądź otyłość warto zastanowić się czy nie cierpisz na schorzenia tarczycy, ale… najpierw przeanalizuj swój tryb życia, zastanów się jak odżywiasz się na co dzień, czy uprawiasz jakąś aktywność fizyczną. Z kolei jeśli cierpisz na chorobę Hashimoto i zmagasz się ze zbędnymi kilogramami nie przypisuj wszystkiego chorobie. Być może to właśnie Twój tryb życia jest przyczyną problemów ze zbyt wysoką masą ciała.

 

Choroba Hashimoto - jak schudnąć ?

 

To pytanie zadaje sobie pewnie większość osób z chorobą Hashimoto i nadmierną masą ciała. Redukcja zbędnych kilogramów jest ważna nie tylko ze względów wizualnych i poprawy samopoczucia, ale odgrywa również ogromną rolę w normalizacji stężenia hormonów. Zatem co robić, żeby chudnąć? Nie powiem tu chyba nic nowego i odkrywczego: odpowiedni tryb życia, a więc właściwe wybory żywieniowe i aktywność fizyczna stanowią klucz do sukcesu.

 

 

 

Dieta w Hashimoto

 

 

 

Dieta w chorobie Hashimoto powinna opierać się na zasadach zdrowego żywienia osób zdrowych. Natomiast gdy sam/a nie wiesz dokładanie jak ułożyć jadłospis w Hashimoto skorzystaj z proponowanej przeze mnie pomocy i ułożenia indywidualnej diety online. Bez względu jednak na to czy korzystasz z pomocy specjalisty czy układasz samodzielnie swój jadłospis a cierpisz na to schorzenie zwróć uwagę na poniższe kwestie:

 

  1. Spożywaj posiłki regularnie.

 

Regularność to podstawa. W ciągu dnia powinnaś/ieneś zjadać 4 – 5 posiłków co 3 – 4 godziny. Pierwszy posiłek spożywaj do godziny od przebudzenia, a ostatni 2 – 3 godziny przed snem. Pozwoli to na regularny dowóz energii do Twojego organizmu i zapobiegnie spowolnieniu tempa przemiany materii.

 

  1. Spożywaj odpowiednią ilość kalorii.

 

Wartość energetyczna diety powinna być dostosowana do Twojego wieku, aktualnej masy ciała, poziomu aktywności fizycznej. Nie stosuj głodówek i diet cud, które obiecują szybki spadek masy ciała w bardzo krótkim czasie, co grozi efektem jojo, powstaniem niedoborów pokarmowych i spowolnieniem metabolizmu.

 

  1. Jedz wystarczającą ilość białka.

 

Hashimoto - dietaZapotrzebowanie na białko u osób z chorobą Hashimoto jest wyższe niż w zdrowej populacji. Wynika to z faktu iż jest ono niezbędne do wytwarzania hormonów tarczycy oraz przyczynia się wzrostu tempa przemiany materii. Dodatkowo spożywanie prawidłowej ilości białka może przyczyniać się do zahamowania wypadania włosów. Pamiętaj, żeby wybierać różne źródła białka:

 

  • Mięso (drób bez skóry, młoda wołowina, chuda cielęcina) – są one bogate nie tylko w białko, ale również w żelazo i witaminy z grupy B.

  • Jaja.

  • Ryby morskie – źródło kwasów omega 3 i jodu.

  • Rośliny strączkowe – są bogate w witaminy z grupy B, żelazo oraz węglowodany złożone.

 

  1. Nie zapominaj o tłuszczach.

 

Zwróć uwagę zarówno na ilość jak i jakość tłuszczów. Wystrzegaj się diet niskotłuszczowych, które oddziałują negatywnie na układ odpornościowy i mogą doprowadzić do deficytów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe, które hamują syntezę hormonów tarczycy. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego są też źródłem cholesterolu, a jego wysoka podaż oddziałuje negatywnie na układ krążenia. Zwiększ natomiast spożycie roślinnych źródeł tłuszczów. Należą do nich:

 

  • Oleje roślinne (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek).

  • Awokado.

  • Orzechy (włoskie, laskowe, brazylijskie, migdały, nerkowca, pekan).

  • Nasiona i pestki (słonecznika, dyni)

 

Dla osób z chorobą Hashimoto bardzo ważne są kwasy omega 3, które działają przeciwzapalnie i mają pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Znaleźć je możesz w takich produktach jak:

 

  • Ryby morskie (np. łosoś, makrela, dorsz).

  • Owoce morza i kawior.

  • Olej lniany, rzepakowy.

  • Siemię lniane, orzechy włoskie.

 

  1. Wybieraj odpowiednie węglowodany.

 

 

Hashimoto - dieta - węglowodanyW chorobie Hashimoto najlepszych źródłem węglowodanów są produkty zbożowe pełnoziarniste. Mają one niższy indeks glikemiczny (nie powodują gwałtownych wahań poziomu cukru we krwi) oraz są bogatsze w witaminy i składniki mineralne w porównaniu z produktami z oczyszczonych zbóż. Dodatkowo są źródłem błonnika pokarmowego, który przeciwdziała zaparciom, przyspiesza pasaż jelit i daje uczucie sytości. Włącz zatem do swojej diety:

 

  • Różne kasze (np. gryczana, pęczak, orkiszowa), brązowy ryż.

  • Razowe pełnoziarniste pieczywo.

  • Warzywa i owoce (źródło węglowodanów, błonnika oraz witamin
    i minerałów).

 

Powinieneś unikać produktów wysokokalorycznych, bogatych w cukry proste
i mocno przetworzonych. Ogranicz zatem spożycie:

 

  • Słodyczy (ciasta, ciasteczka, batony itp.).

  • Słodzonych płatków śniadaniowych.

  • Krakersów, paluszków, chipsów.

  • Produktów typu fast food.

  • Konserw, parówek.

  • Słodzonych napojów.

 

  1. Spożywaj odpowiednie ilości jodu.

 

Jod jest mikroelementem niezbędnym do produkcji hormonów tarczycy. U osób z chorobą Hashimoto niebezpieczny jest zarówno niedobór jak i nadmiar tego pierwiastka. Zbyt wysoka podaż przyczynia się do nasilenia odpowiedzi zapalnej układu immunologicznego natomiast niedostateczna ilość do powstania wola oraz zwiększenia stężenia TSH. Dzienne zapotrzebowanie na jod wynosi 150 mcg. Pierwiastek ten znaleźć możesz w takich produktach jak:

 

  • Produkty mleczne (mleko krowie, jogurt, ser).

  • Ryby (np. dorsz, łosoś, halibut).

  • Jaja.

  • Śladowe ilości w mięsie, produktach zbożowych, warzywach i owocach.

 

  1. Pamiętaj o właściwej podaży selenu.

 

Selen jest pierwiastkiem biorącym udział w wytwarzaniu hormonów tarczycy. Ten ważny mikroelement wykazuje działanie antyoksydacyjne i przyczynia się do obniżenia aktywności zapalnej tarczycy. Nadmiar jednak nie jest pożądany (zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2) zatem zanim sięgniesz po suplementy diety wybierz naturalne produkty. Selen znajduje się w:

 

  • Orzechach zwłaszcza brazylijskich.

  • Rybach morskich i owocach morza.

  • Roślinach strączkowych.

  • Jajach.

  • Produktach pełnoziarnistych.

 

  1. Suplementuj witaminę D.

 

Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju choroby Hashimoto. Ze względu na to, że jej ilości w produktach naturalnych są niewielkie konieczna jest suplementacja (najpierw powinnaś/ieneś zbadać jej poziom we krwi, a następnie lekarz dobierze odpowiednią dawkę).

 

  1. Ogranicz spożycie produktów bogatych w goitrogeny.

 

Goitrogeny to substancje wolotwórcze, które mogą wiązać się z jodem i hamować wytwarzanie hormonów tarczycy. Ich spożycie jest szczególnie niebezpieczne przy jednoczesnym niedoborze jodu. Warto jednak wiedzieć, że gotowanie obniża zawartość tych związków nawet o 30% i przy wystarczającym spożyciu selenu oraz jodu ich umiarkowane ilości są jak najbardziej dozwolone. Goitrogeny znajdziesz w:

 

  • Warzywach: brukselka, brokuły, kalafior, kapusta, rzepa, rzodkiewka, jarmuż, brukiew, kalarepa, gorczyca.

  • W mniejszych ilościach w: gruszkach, brzoskwiniach, truskawkach, szpinaku, orzeszkach ziemnych, prosie.

 

  1. Jeśli nie ma takiej potrzeby nie stosuj diet eliminacyjnych.

 

Ostatnimi czasy bardzo popularne stało się wykluczanie z diety konkretnych składników np. glutenu czy laktozy. Gluten jest mieszaniną białek zawartych w zbożach: pszenicy, życie, jęczmieniu, orkiszu, a w warunkach polskich także w owsie. Rutynowe stosowanie diety bezglutenowej w Hashimoto nie jest jednak wskazane, więc jeśli nie cierpisz na celiakię czy nadwrażliwość na gluten nie wykluczaj z jadłospisu produktów będących jego źródłem. Tak samo wygląda sytuacja z laktozą, którą znaleźć możesz w mleku i jego przetworach. Jeśli nie czujesz nieprzyjemnych objawów po spożyciu produktów mlecznych nie musisz z nich rezygnować.

 

 

Indywidualna dieta online w Hashimoto

 

 

Dieta w Hashimoto powinna bazować na dozwolonych produktach tak aby z jednej strony była pełnowartościowa a z drugiej poprawiała funkcjonowanie tarczycy. Skuteczna dieta powinna być przede wszystkim ułożona indywidualnie tak aby  pozytywnie wpływała na nasze samopoczucie a przy okazji  na wyniki badań. 

 

Warto wspomnieć iż lekceważona choroba Hashimoto może doprowadzić do niedoczynności tarczycy dlatego też lepiej skonsultować swój dotychczasowy jadłospis z lekarzem lub z dobrym dietetykiem . 

 

Dietetyk na podstawie wypełnionego przez Ciebie formularza dietetycznego ułoży indywidualny plan odżywiania dopasowany do twojej choroby oraz aktualnych wyników badań.

 

Za pośrednictwem internetu dietetyk ułoży specjalnie dla Ciebie indywidualna dietę online w hashimoto i to w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo otrzymasz możliwość bezpłatnych konsultacji online  ze swoim dietetykiem przez okres 30 dni oraz gwarancję satysfakcji lub zwrot pieniędzy. Sprawdź !

Indywidualna dieta online

 

 

Aktywność fizyczna w Hashimoto 

 

 

Wysiłek fizyczny w chorobie Hashimoto jest nieodłącznym elementem w walce o szczupłą sylwetkę i lepsze samopoczucie. Zatem jaką aktywność fizyczną wybrać? Najlepszymi będą ćwiczenia ogólnorozwojowe o niskiej bądź średniej intensywności np. pływanie, taniec, joga, stretching, aerobic, jazda na rowerze, nordic walking, marszobiegi, intensywne marsze. Ważniejsze jest jednak to, by rodzaj wysiłku był dobrany indywidualnie. Znajdź aktywność, która będzie:

 

  • Sprawiała Ci przyjemność.

  • Adekwatna do Twoich możliwości (wiek, masa ciała, stan zdrowia, umiejętności).

  • Zgodna z Twoimi możliwościami finansowymi.

 

Nie katuj się zbyt intensywnymi treningami. Duża intensywność wysiłku nie jest równoznaczna z szybkim chudnięciem. Jeśli jesteś na początku swojej drogi z regularną aktywnością fizyczną zacznij np. od spacerów. Stopniowo wydłużaj ich długość i szybkość, a zobaczysz, że po jakimś czasie nie będziesz mógł/a wyobrazić sobie dnia bez ruchu.

 

Podsumowanie

 

Uzyskanie prawidłowej masy ciała w chorobie Hashimoto jest jak najbardziej możliwe. Potrzebna/y do tego jesteś przede wszystkim TY. Twoja motywacja, wytrwałośći konsekwencja. Pomogą Ci w tym właściwa dieta i regularny wysiłek fizyczny.

 

 

Literatura:

 

  1. E. Przybylik-Mazurek, A.Hubalewska-Dydejczyk, B. Huszno: Niedoczynność tarczycy na tle autoimmunologicznym, Immunologia 2007, 3-4, 64-69.

  2. A. E. Ratajczak, M. Moszak, M. Grzymisławski: Zalecenia żywieniowe w niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto, Piel Zdr Publ 2017, 4, 305-311.

  3. E. Zakrzewska, M. Zegan, E. Michota-Katulska, Bromat Chem Toksykol 2015, 2, 117-127.

  4. A. Janczy, S. Małgorzewicz: Skuteczność diety redukcyjnej u pacjentek z chorobą Hashimoto, Forum Zab Metabol 2015, 6, 112-117.

  5. D. Musiałowska: Insulinooporność. Zdrowa dieta i zdrowe życie, Łódź 2017.

  6. I. Wentz: Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie, Kraków 2017.

 

Choroba Hashimoto
24 marca 2018
Imię
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Formularz kontaktowy

 

Chcesz żebym Ci pomógł ?

 

23 sierpnia 2018
Dobrze zbilansowana dieta redukcyjna gwarantuje stopniowa utratę zbędnych kilogramów bez
09 sierpnia 2018
Dieta kapuściana przez wielu uważana za skuteczna formę zrzucenia zbędnych
21 lipca 2018
O diecie zgodnej z grupą krwi było swojego czasu dosyć

Uważasz artykuł za pomocny ? Proszę kliknij G + oraz Lubię to  Dziękuje 

Maciej Kowalski

 

tel. 661 499 583

e-mail.maciejkowalskitrener@gmail.com

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Kontakt ze mną

dane kontaktowe

Trener personalny - Maciej Kowalski

Zadzwoń

Autor : Maciej Kowalski

 

 

Przeczytaj również :

 

 

Nazywam się Maciej Kowalski i jestem trenerem personalnym oraz dietetykiem z Warszawy. Oferuje skuteczne odchudzanie oraz poprawę kondycji i sprawności fizycznej w atrakcyjnej cenie.

 

Copyright 2017

 

Trener osobisty i dietetyk online
facebook
Google Moja Firma - Maciej Kowalski trener personalny

Współpraca online z trenerem

 

Trener personalny online

 

Plan treningowy online

Współpraca online z dietetykiem

 

Dietetyk online

 

Dieta online